HOME la dolce' me petua c & s

Thursday 6 June 2013

hutang oh hutang !

 
 
yes ainatulmahirah . apa ke jadah nya awak buat kat depan lappy memalam buta ni ?!
oh okey , stop merepek k . so today , aku sesaja nak bukak cerita pasal DUIT .
yeah , tipu laa kalau awak2 kata duit is not important in our life or i hate money , errr ! sangat-sangat bohong k . 
 
hailaa , aku bukak stori ni bukan nak memalukan sesapa , just nak ingatkan diri aku and awak2 semua , yang if kita nak cepat kaya or banyak duit segala , usahalah . duit tak kan datang bergolek or turun dari langit melainkan awak2 semua tinggal di dunia khayalan , dunia impian , alaa yang cerita indonesia tu . kfine , back to our topic :P i wrote this post berdasarkan pengalaman aku sendiri . eh eh , jangan salah paham , bukan aku taw yang terlibat dengan jalan cerita di bawah . it happened to umi's bestfriend , yang mana anak dia pun bestfriend aku jugak time sekolah rendah dulu .  erk , okey . tak penting pun untuk kaw tahu ;P
 
huh , uncle L , hubby kawan umi , is the great father and hubby sebab dia sanggup korban macam2 for his family . dan dia ini sangat laa haloba *sorry uncle . dia nak family dia hidup senang macam dalam drama2 melayu sekarang . rumah besar2 , kereta besar2 segala . dan dia sangat laa kurang pandai *sorry again uncle , sebab pilih jalan salah yang  kekononnya jalan singkat untuk jadi kaya . he laburkan too much money on skim cepat kaya or lebih tepat lagi 'skim cepat kojol' , sampaikan duit isteri dia pun dia sapu . huh , so typical *gahh , in fact aku tak tahu pun maksud typical tu apa :P
 
 
dan uncle L tak pernah insaf dan ambik iktibar from his dump and idiot before *sorry again and again :'( .
dia pinjam duit from many people termasuklah abah . dia jugak dah dipergunakan oleh makhluk Tuhan yang tak ingat syurga neraka , untuk tipu duit orang lain . yes , memang dia tak niat nak tipu duit orang sebab dia pun dah tertipu . hailaa , dungu tak dungu uncle L ni .and now , polis tengah buru dia atas tuduhan menipu duit orang . dan wadafish 'pihak terbabit' ambik rasuah segala .
 
huh , aunty A desak umi nak borrow or lebih tepat kasi terus duit tu tanpa bayar sebanyak 5k . kenapa aku cakap lebih tepat kasi terus tanpa bayar ? sebab dia memang tak de duit pun nak bayar . word borrow tu nak kasi sedap dengar je =='' oh why with 5k ? ofkos laa nak merasuah 'pihak terbabit' untuk lengahkan penangkapan uncle L . and kaw nampak tak sekarang aunty A nak libatkan umi with rasuah ?! oh hello , pliss laa , if kaw nak buat dosa , buat le sesorang . dont ever bother my family with those kotor thing !
 
 
ahh , dahh kenapa aku ni emo memalam buta yang tak berapa nak hening ni =='' dan aku just nak simple kan story aku with a conclusion yang family dia sangat haru biru , kuning , hijau segala sekarang ni . aunty A semakin kurus k , mata merah2 , ahh , uncle L so cruel ! aku terfikir nasib bestfriend aku yang nak SPM jugak tahun ni :'( i'll always pray for you from here friend . seriously , this is my first experience tengok family orang yang tengah huru-hara and tak aman cenggitu . 
 
and thats experience make me more bersyukur dilahirkan dalam family yang aman and bahagia . bersyukur sangat2 ! aku jugak bersyukur dapat abah yang cerdik pandai dan mampu berfikir dengan waras *uncle L , plis terasa ! , even kami tak kaya , tapi kami bebas dari buruan polis or masalah duit . alhamdulillah ! pliss belajar untuk bersyukur k :')
 
so , apa kejadah aku menaip panjang-panjang hari ni ? awak2 semua , pliss bersihkan diri uolls dari bahana hutang k . kalau lah aku boleh cerita how menderita kisah family aunty A , dari a to z , komfem awak2 semua bertaubat tak nak hutang2 segala . pliss laa , nak senang memang susah , tapi nak susah sangat senang . heyy , tak de lah dalam dunia ni orang senang2 nak bagi hangpa duit beratus-ratus ribu . even Bill Gates pun kaya atas usaha dia sendiri . huh =='' sekali lagi aku nak pesan , never trust others word yang kekonon nak bagi kaw duit beribu-ribu dengan jalan singkat . and pliss , belajar dari kesilapan !
 
ohh , aku sangat mengharapkan anda2 semua paham apa yang aku nak sampaikan and ambik iktibar from story di atas :)
 
:: maassalamah . assalam ::

No comments: