HOME la dolce' me petua c & s

Thursday 23 January 2014

pengalaman pertama aku memasak : sungguh tragis :D

 
 
ALHAMDULILLAH :) foa , aku  nak ucapkan bebanyak terima kasih bagi yang sudi singgah kat sini . so , malam ni maybe post terakhir aku , sampai lah khamis minggu depan memandangkan abah nak bawak wifi dia ni esok , ke Johor . ada apa dengan Johor ?? haha , abah buat PHd kat sana . so nak-tak-nak , dia kena rajin kan diri ke sana :)
 
so malam ni act aku nak cerita first experience aku goreng ayam + ayam masak merah + daging kicap . wahwah , layak masuk masterchef gamaknya :P
 
semuaorang ada first experience ,kann . tipu laa kalau kau cakap kau lahir-lahir je dah terror masak , kalah chef zamir dalam masterchef tu :P haha , kenapa aku bandingkan korang dengan chef zamir ? sebab aku suka dia , no doubt ! *k gurau yang bab no doubt tu* :P 
 tapi aku memang suka dia pun :P *hihi ...
haha , disebabkan aku merupakan seorang banduan asrama , so bab masak-memasak ni aku kureng sikit . *serious aku jujur gila ni !* . so , bila dah habis sekolah ni , umi and abah duk bising lah suruh aku belajar masak . kau kalau bagi aku goreng telur ke , tumis belacan ke , goreng ikan kering ke , panaskan lauk semalam ke , aku dah memang terror yangamat dahh ... tapi tak boleh kalahkan chef zamir laa :P haha .
 
tapi bilamana dah masuk bab2 goreng ayam , daging bagai , memang ...... huh ==' tak terluah rasanya . cewahh , over pulak aku ni :P selama ni aku duk tolong potong2 bawang je . masak nasi . apa2 yang budak darjah 6 pun reti buat lahh .
 
fyi , semua pengalaman aku memasak ni , aku lalui sorang-sorang tau , sebab umi and abah pergi kerja , adik2 pergi sekolah , tinggal aku and atuk aku yang 9series tu je kat rumah . aku pun dah jadi nurse separuh hari untuk atuk aku tu :)
so , first time aku goreng ayam , aku siap bedal cermin mata abah lagi , sebab nak pakai time goreng tu . takut2 laa , keluar pulak surat khabar frontpage , " seorang budak perempuan buta akibat menggoreng ayam ! " . hah , tak ke naya ?! *alasan !* :P
 
kalau dulu , aku goreng telur pun pakai sarung tangan chef tu . punya laa sayang tangan :D tapi , since menda alah tu hilang , aku main hentam keromo je masak kat dapur tu :) 
 
lagu2 favourite tak dilupakan . aku pasang lagu kat phone then dengan riang ria nya menyanyi-nyanyi sakan , macam dah pro sangat je memasak , haha :D 
 
then , aku buat ayam masak merah pulak . 2-3 kali aku renovate masakan aku tu , sampai pahit rasa kuah ayam tu , haha XD mana tak pahit . lepas siap je ayam masak merah tu , kuah dia kurang garam laa , sos laa apa laa , so aku masak balik semula . and hasilnya ... sedap ! tapi pahit sikit ==''
 
and harini aku masak daging masak kicap pulak . and seriously sedap gila kott ! cewahh :P
cuma daging dia liat sikit sebab cara aku potong daging tu tak berapa nak betul . 
 
tapi aku puas hati . semua first trial aku , membuahkan hasil yang meleTOP !
even ada la sikit cacat celanya . umi kata , masih boleh dibaiki :) everyone fall and success when they dare to stand up again , kann ??
 
aku rasa , mesti ramai yang bertuah merasai first experience memasak macam aku .
doakan aku pandai masak tahap chef zamir tau satu hari nati :P
so , this is my experience . awak ?? :)
 
 
 
 
:: maassalamah . AsSalam ::
 
 
 
 
# korang rasa teruk sangat ke aku sebab baru nak 
berjinak-jinak dengan bidang memasak ni ?? hmmm ... 

No comments: